Jídlo a stravováníNávodPéče o těloPřírodní léčbaZdravé tipy

Hořčík vám zajistí hormonální rovnováhu. Máte jej dostatek?

Téměř každý hormonální problém – ať už jde o syndrom polycystických ovarií nebo únavový syndrom – souvisí s nedostatkem hořčíku. Obvykle během života každý zažije období, kdy se potýká s hormonální nerovnováhou a často vůbec netušíme, čím může být způsobena. Řešení většinou není úplně jednoduché, ale stále existuje spousta možností jak zapracovat na tom, abyste se takovému problému vyhnuli nebo jej aspoň eliminovali.

Jednou z prvních věcí, na kterou byste měli zaměřit svou pozornost, je zda máte dostatek hořčíku. Je to velmi důležitý minerál, který nese odpovědnost za řadu funkcí v našem těle. Zejména ovlivňuje produkci hormonů – testosteronu, progesteronu a estrogenu.

Potraviny bohaté na hořčík

Hořká čokoláda

Hořká čokoláda je skvělým zdrojem hořčíku, železa, mědi, manganu a antioxidantů, které vás chrání před kardiovaskulárními onemocněními. Důležité je, aby měla čokoláda opravdu co největší obsah kakao – ideálně nad 70 %. Jen taková čokoláda je zdravá a můžete si ji pravidelně dopřávat.

Ořechy a semínka

Už jen půl hrsti dýňových semínek představuje doporučenou denní dávku hořčíku. Dopřejte si slunečnicová semínka, kešu oříšky, piniové oříšky a můžete si být jisti, že máte dost hořčíku. Oříšky či semínka jsou ideální svačinkou, která vám dodá energii vždy, když potřebujete.

Avokádo

Avokádo je velmi moderní potravinou – a určitě to není náhoda. Obsahuje zdravé přírodní tuky, řadu vitamínů a především velkou nálož hořčíku. Přidejte si avokádo do salátu nebo si udělejte jednoduchou avokádovou pomazánku a zase budete o kousek blíže k ideálnímu příjmu hořčíku.

Celozrnné výrobky

Celozrnné výrobky mají vysoký obsah vlákniny i hořčíku. Jsou velmi zdravé a měli byste si je dopřávat pravidelně. Také zabraňují rozvoji vnitřních zánětů a snižují riziko onemocnění srdce. Při nákupu takových výrobků vždy pečlivě čtěte etikety. Některé výrobky se jen jako celozrnné tváří. Nenechte se zmást a vždy se ujistěte, že přesně víte, co kupujete.

Banány

Banány patří mezi jedno z neoblíbenějších ovocných plodů vůbec. Radost vám tedy určitě udělá i ty, když zjistíte, že jsou extrémně zdravé a pomohou vám také s dosažením optimálních příjmů hořčíku. Pomáhají také udržovat hladinu cukru v normě a redukovat riziko zánětů.

Tučné ryby

Ryby bychom měli jíst alespoň jednou týdně. A ideálně ty tučné jakými je třeba tuňák, losos a další. Obsahují omega 3-mastné kyseliny a další látky, které najdeme výlučně v rybích produktech. Kromě toho vám dodají velké množství hořčíku a udrží vaše hormony na uzdě.

Tofu

Nedostatku hořčíku se nemusí bát ani vegetariáni. Naleznou ho například v oblíbené náhražce masa – tofu. Tento produkt je nejen bohatý na hořčík, ale také na bílkoviny. Může tedy úspěšně nahradit konzumaci masa. Tofu také údajně chrání žíly a cévy a snižuje riziko výskytu rakoviny žaludku.

Jak se projeví nedostatek hořčíku?

Jak poznáte, že vaší hormonální dysbalancí stojí právě nízká hladina hořčíku ve vašem těle? Existuje mnoho příznaků, podle kterých můžete hořčíkový deficit snadno odhalit:

  • neustálá únava a podrážděnost
  • nespavost a potíže s kvalitním spánkem
  • nadměrné pocení
  • únava hned po ránu
  • mravenčení v končetinách
  • citlivost na změny počasí
  • kazivost zubů

Kromě těchto příznaků sledujte řeč svého těla. Lidé, kterým chybí hořčík často pociťují chuť na potraviny, které hořčík obsahují. Táhne-li vás to k banánům nebo hořké čokoládě, možná se vám tělo snaží naznačit, co byste měli jíst. Lidské tělo funguje jako velmi složitý mechanismus, který se sám o sebe dokáže skvěle postarat. Základem je tedy umět naslouchat a porozumět vlastnímu tělu a chápat jeho náznaky.

Hormonální poruchy jsou každopádně závažným onemocnění, které je nutné řešit s lékařem. Na hormony málokdy vyzrajete sami a je vhodné všechny vaše kroky konzultovat se specialistou. Informujte jej i o podezření na nedostatek hořčíku. Může vám udělat testy, které vám dají jasnou odpověď. Udržovat hladinu hořčíku v normálu je pro vaše zdraví stejně důležité jako spánek a pravidelný pohyb.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button