CvičeníJídlo a stravování

S méně sacharidy k vysněné postavě. Nízkosacharidová dieta slibuje skvělé výsledky

Jedním z prvních poznatků, který vám vyjede na internetu, když se začnete zajímat o možnosti hubnutí, je to, že byste měli omezit přílohy a nahradit je pokud možno čerstvou zeleninou. Je to obecné doporučení, které se uplatňuje u více typů diet, ale základ tvoří zejména u tzv. nízkosacharidové diety. Dá se díky ní skutečně zhubnout?

Mnoho lidí si myslí, že sacharidy musí být vždy sladké. Ale to není pravda. Sacharidy nejsou jen ve sladkostech a zákuscích. Skrývají se v nápojích, přílohách, pečivu i ovoci. A podle zastánců nízkosacharidové diety je právě omezení těchto cukrů klíčem ke štíhlosti. Neznamená to ale, že budete jen chroupat čerstvou zeleninu. Naopak – to, co uberete na sacharidech, byste měli přidat na bílkovinách a tucích.

Vyberte si tu správnou

Ani nízkosacharidová dieta není jen jedna, je jich hned několik typů, které bývají různě přísné a mají odlišné požadavky. Tzv. ketogenní dieta je nejpřísnější. V té je dovoleno pouze do 50 gramů sacharidů za den. Nízkosacharidové stravování umožňuje přijmout až 80 gramů a takzvaný sugar free jídelníček až 100 gramů. Pokud s tímto typem diety začínáte, rozhodně byste hned neměli skočit po tom největším extrému, vyplatí se trpělivost a pomalý postup.

Je pravdou, že nízkosacharidová dieta většinou přináší rychlé výsledky. Díky náhlému snížení sacharidů se hubnutí může velice efektivně nastartovat. Má ale samozřejmě svá pravidla, která je potřeba dodržovat. A nejde jen o to, aby dobře dopadlo vaše hubnutí, ale také abyste si nepoškodili vaše tělo a vaše zdraví. Dlouhodobý nedostatek sacharidů totiž rozhodně nelze doporučit, tělo tyto důležité živiny také potřebuje.

Jak začít?

Z jídelníčku je třeba vysadit pečivo, rýži, brambory a těstoviny, ale i ovoce. Jídelníček si můžete poskládat sami z potravin bohatých na bílkoviny a zdravé tuky, které pak rozvrhnete do 5 pravidelných porcí denně. Naplánovat si takový jídelníček může zabrat hodně času i úsilí. Buď je do toho investujte sami, anebo si nechte poradit od odborníka. Zpočátku vám to může hodně usnadnit fungování a po pár týdnech už sami budete tušit, z čeho by se vaše strava měla skládat.

Jídlo nešiďte

Zapomínat byste neměli na dostatek zeleniny, která vás díky vláknině zasytí a zajistí také správnou činnost střev. Nezbytný je dostatečný a kvalitní pitný režim, čistá voda či bylinkový čaj představují nejlepší volbu. Předpokladem nízkosacharidové diety je, že si vaše tělo bude brát energii z tuků, takže se nebojte dopřát si jich hodně. Povolené je veškeré maso, ryby i energeticky bohatá zelenina či ovoce, jako je třeba avokádo.

Cílem je konzumovat převážně zeleninu, bílkoviny – tedy vejce, maso, mléčné výrobky – a zdravé tuky v podobě semen, ořechů a panenských olejů. Sami uvidíte, že vás tento způsob stravování velmi dobře zasytí, s hladem se tedy potýkat nebudete. Je nutné pohlídat si kalorický příjem, aby vaše tělo bylo v deficitu a mohlo začít sahat do tukových zásob.

Těmto potravinám se vyhněte

Při nízkosacharidové stravě se eliminují nejen nezdravé cukry, ale i sacharidy komplexní. Rozloučit se tedy můžete se všemi běžnými přílohami, jako je rýže, bulgur, pohanka, jáhly, brambory nebo luštěniny. Z ovoce můžete jen lesní plody a avokádo a samozřejmě žádné vločky, pečivo nebo cokoli z mouky. Zní to možná hodně drasticky, zvlášť pokud jste doposud zvyklí přijímat většinu energie z potravin tohoto typu. Při správně nastaveném nízkosacharidovém jídelníčku byste měli nejen zhubnout, ale být i zdravější. Údajně se vám díky němu zlepší hladina cukru v krvi i krevní tlak, budete mít víc energie. A to za to docela stojí, ne?

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button