DetoxikaceKrása

Zešedivět můžete už po pár dnech velkého stresu. Kortizol je neúprosný

Pokud jste se domnívali, že se vás šedé vlasy nebudou týkat alespoň do šedesátky, dost možná vás pohled do zrcadla nepříjemně vyvedl z omylu. První šediny se vůbec nemusí objevit až když už je sami přirozeně očekáváte. Naopak, mohou vás překvapit klidně i po dvacítce.

Šediny už po dvacítce?

Zešedivět můžete skutečně i z příčin, které nijak nesouvisí s vaším skutečným věkem. Na vině může být nepřiměřená psychická zátěž i dlouhodobý stres. Vědci již dlouho ví, že existuje spojení mezi stresem a šedinami, v nedávné studii se však podrobněji zaměřili na mechanismus, který za procesem stojí.

Kortizol

Přišli na to, že hlavní roli při šedivění vlasů může hrát hormon kortizol, kterému se rovněž přezdívá stresový hormon. To proto, že jeho hladina v těle narůstá, když se člověk ocitne „v ohrožení“ a má buďto bojovat, nebo utéct. Je to důležitá funkce, která pomohla lidstvu přežít, ale trvale zvýšená hodnota kortizolu s sebou nese řadu negativních zdravotních následků. Mezi ně může patřit i šedivění, které vám zbytečně přidává věk a ubírá na mladistvé svěžesti.

Studie publikovaná v časopise Nature hovoří o tom, že kortizol ovlivňuje část nervového systému, jehož funkce nepodléhá naší vůli. Jeho nervová zakončení jsou po celém těle a pronikají i do každého vlasového folikulu. A zde je ukrytý hlavní problém. Chemikálie uvolňované během stresové reakce způsobují aktivaci všech buněk, tedy i buněk produkujících pigment. A protože ty jsou neustále v pohotovosti, zásoby pigmentu pro vlasy se brzy vyčerpají.

Stačí pár dní stresu

Škodlivý dopad stresu, který byl vědci zjištěn, vás určitě překvapí. Ukázalo se, že pigment se ztrácí již po několika dnech intenzivního působení kortizolu. Proto může mnohdy stačit vypjatý týden, kdy se doslova nezastavíte, a výsledkem může být trvalá změna barvy vlasů. Jakmile je pigment jednou pryč, vlasy už si svou původní barvu zpět nezískají. Pak už pomůže jen barvení, které ale vlasy logicky namáhá a je také časově a finančně nákladné.

Geny neošálíte

Dalším rizikovým faktorem, který může způsobit předčasné zešedivění, je kouření. Je prokázáno, že celoživotní kuřáci šedivějí již v poměrně mladém věku, a to jak muži, tak i ženy. Také špatná výživa se na barvě vlasů může podepsat. Nízký příjem proteinů, vitaminu B12, mědi a železa je rizikový. Posledním faktorem jsou však také geny. Pokud vaši rodiče zešedivěli již okolo třicátého roku věku, je velmi pravděpodobné, že i vás čeká podobný osud. S tím se prostě nedá pohnout, ale pokud to víte, můžete se na to aspoň připravit. Z lékařského hlediska neexistuje nic, co lze udělat, aby se proces zvrátil, když je geneticky předurčen. Podle ní to však neznamená, že environmentální faktory, jako je například stres, nehrají roli.

Za šedivění může i stárnutí způsobené akumulací oxidačního stresu. Tento stres vyvolává nerovnováha mezi antioxidanty a volnými radikály, které poškozují tkáň, proteiny a DNA. Určitý stupeň takového poškození je v dnešní době zcela normální – současná rychlá doba tomu jen nahrává. Množství šedin se zvyšuje s přibývajícím věkem, přičemž normální je jejich nárůst asi o 10 procent během deseti let. Běžně se šediny začínají objevovat po třicítce, ale obvykle je to jen pár vlasů na spáncích, které se dají snadno zamaskovat.

Je možné tomu zabránit?

Nicméně proces můžete oddálit přeci jen oddálit. Třeba volbou vhodných potravin, takových, které obsahují vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, jako jsou vlašské ořechy a mastné ryby. Pomáhají i potravinové doplňky, jako jsou vitaminu B12 a vitamin B6. Důležitý je samozřejmě celkově zdravý životní styl, který pomáhá tělu přirozeně regenerovat a odbourávat toxiny, které se v organismu hromadí.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button