Péče o těloZdravé tipy

Posilněte imunitu – klíčové jsou omega-3 a vitamín D

Řada z nás je možná dost překvapených, kam až se nenápadné riziko šířící se z Číny nakonec dostalo. Dnes všichni sedíme v karanténě, nosíme roušky a přemýšlíme, zda jsme se virem náhodou také nemohli nakazit. Rozhodně není na místě šířit paniku a pokud nemáte aktuálně žádné příznaky, není nejmenší důvod se znepokojovat. Stále existuje ale něco, co můžete i vy udělat navíc. Kromě spousty vnějších opatření je odborníky doporučováno také posilování imunitního systému. Silná obrannyschopnost je pak lépe schopna zvládnout zánětlivé procesy spojené s onemocněním. Kde ale začít – lékaři doporučují především doplnit zásoby omega-3 mastných kyselin a vitaminu D.

Přehnaná reakce imunitního systému

V posledné době se totiž dost spekuluje o důvodu toho, proč i navzdory předpokladům na tento virus umírají i mladí a silní jedinci. S největší pravděpodobností může být na vině mimo jiné i přehnaná autoimunitní reakce. Při takzvané cytokinové bouři dochází k silné imunitní reakci, při níž tělo produkuje imunitní buňky a proteiny, které mohou zničit jiné orgány. Právě doplnění omega-3 může pomoci této fatální reakci organismu zabránit.

Jak získat dostatek omega-3?

Kde omega-3 kyseliny zejména najdeme? Podle odborníků se nachází především v rybím oleji. I proto si možná vzpomínáte, jak vám lžičku rybího oleje každé ráno nutila vaše maminka – myslela to s vámi jen dobře. I dnes by nebylo od věci začít rybí olej používat. Je však třeba si uvědomit, že prokazatelné účinky na organismus má pouze dlouhodobá aplikace rybího oleje nebo koncentrátu PUFA omega-3. Výsledkem je výrazné zvýšení obranyschopnosti organismu. Tyto látky přispívají i k potlačení zánětlivých cytokinů.

Mořské ryby jsou základ

Kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA) pocházejí výhradně z živočišných zdrojů. Vegetariáni a vegani mají tedy smůlu a v zájmu vlastního zdraví by měli zvážit jisté dietní úpravy. Nejčastějšími zdroji omega-3 jsou tučné mořské ryby: sardinky, tuňák, makrela, treska, losos. Je pravdou, že i některé rostlinné zdroje (avokádo, různá semínka a ořechy, lněný olej) obsahují somega-3 mastné kyseliny, avšak jejich účinnou látkou je ALA (kyselina alfa-lipoová). Tato látka musí být nejprve na DHA a EPA přeměněna. I pokud k takové přeměně v těle dojde, je omega-3 z rostlinných zdrojů využitelná maximálně z 5 %, na rozdíl od živočišných zdrojů, kdy je její využitelnost častokrát vyšší než 85 %. Zejména v době akutního ohrožení nákazou je tedy na místě zaměřit se na příjem těchto látek.

U doplňků vsaďte na kvalitu

Může se však stát, že není možné získat dostatek omega-3 ze stravy. Důvodem mohou být alergie či jiná dietní opatření, ale třeba i to, že ryby, které nepochází z volného moře, mají obsah těchto látek výrazně nižší. A bohužel realita je taková, že najít na českých pultech divokého lososa je velice náročné. Pokud si tedy chcete být jisti denní dávkou omega-3 mastných kyselin, je vhodné zvážit využití nějakých doplňků stravy.

Není ale doplněk jako doplněk. Účinnost a využitelnost jednotlivých produktů se může dramaticky lišit. Kvalitní doplňky by měly obsahovat co nejvyšší dávku zmíněných EPA a DHA kyselin v jedné kapsli. Doporučená denní dávka těchto látek je minimálně 250–500 mg pro zdravého dospělého člověka. Pro lidi se zdravotními obtížemi, děti a seniory je nutné množství upravit, často i zvýšit.

Tyto látky navíc nejsou klíčové jen pro váš imunitní systém. EPA podporuje také srdce, DHA posiluje mozek, oči i celý centrální nervový systém. A právě zvýšená ochrana a podpora těchto orgánů může mít na průběh nemoci COVID‑19 významný vliv. Omega-3 mastné kyseliny (resp. jejich účinné složky DHA a EPA) toho zvládnou opravdu hodně a měly by být nezbytnou součástí našeho každodenního jídelníčku.

Vitamín D proti zánětům

Zejména v zimním období trpí většina lidí nedostatkem vitamínu D. Ten totiž běžně získáváme ze slunečního záření a v zimním období je ho jen velmi málo. Přitom je to další látka, která může výrazně ovlivnit stav našeho imunitního systému. Studie například dlouhodobě ukazují na souvislost mezi zvýšenou hladinou vitaminu D a snížením zánětů v těle. Pokud nelze vitamín D získat ze slunce, lze za jeho zdroj považovat opět tučné mořské ryby, případně kvalitní doplňky stravy. Ty se navíc častokrát kombinují s vitaminem K2, který zvyšuje účinnost vitaminu D3.

Suplementace vitamínu D se však doporučuje vždy, bez ohledu na nákazu. Je prokázáno, že prakticky nikdo jej během zimního období nemá dostatek. Krátkodobě to nemusí představovat problém, ale naskytne-li se podobně vážná situace jako nyní, je rozhodně na místě nedostatek aktivně řešit pomocí vhodných doplňků stravy.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button