DetoxikaceJídlo a stravování

Dopřejte si jídlo pro dobrou náladu a psychické zdraví. Cukr to ale není

Leze vám už karanténa na mozek? Cítíte se napjatí, neklidní, plni obav, strachu nebo nejistoty? Určitě nejste sami – tato neklidná doba dokáže zamávat s psychikou každého – i těch, kteří si mysleli, že se jich nic podobného netýká. Je těžké zvládat všechny změny a reagovat na ně pozitivním způsobem. Není žádná ostuda přiznat si, že vám není dobře. Jednou z mnoha pomocí může být i jídlo. Ale ne tak, jak si možná myslíte – rozhodně nepomůže, když do sebe budete plácat páté přes deváté a zajídat stres. Naopak, správně zvolené potraviny vám s pomocí svých účinných látek mohou pomoci negativní pocity lépe zvládat a kontrolovat.

Sladkosti rozhodně nejsou dobrým řešením. Krátkodobě sice dokážou ulevit a přinést pocit blaženosti, ale velmi brzy tento pocit vyprchá a zanechá za sebou akorát výkyvy hladiny krevního cukru. A to pak vede k podráždění, popřípadě ke vzniku tukových zásob. Vybírejte potraviny, které udělají dobře vašemu tělu i duši.

Omega-3

O těchto kyselinách se v poslední době hodně mluví i v souvislosti s podporou imunitního systému. Mají totiž vliv na zdraví a správnou funkci mozku a jejich nedostatek je spojován mimo jiné i s duševními problémy a poruchami. Jejich největším zdrojem jsou ryby, které ale v našem běžném jídelníčku často absentují. Minimálně jedna ryba týdně rozhodně není špatný nápad ani v karanténě. Dopřejte si například lososa, sardinky, makrelu nebo tuňáka, a to ideálně z volného chovu. Dalšími zdroji cenných omega-3 kyselin jsou i vlašské ořechy, chia semínka, lněná semínka nebo řepkový olej.

Probiotika

Silná imunita je postavená na zdravých a fungujících střevech. Právě probiotika podporují růst střevní mikroflóry a udržují naše střeva v té nejlepší kondici. Kromě toho ale tyto prospěšné bakterie vysílají signály i do mozku a podporují tvorbu serotoninu, který má vliv na náladu a celkovou duševní pohodu. Probiotika najdete zejména ve fermentovaných potravinách jako je kysané zelí, kimchi, nakládaná zelenina, jogurt, kefír, kombucha nebo jiné podobné. Řadu z těchto pokrmů si navíc můžete bez potíží připravit sami doma.

Vitamín B

Nedostatek vitamínů je pro naše tělo nyní vážná hrozba. Sedavý životní styl doma tomu nepřidává, a proto musíme zapracovat hlavně na své stravě. Mozek si žádá zejména vitamin B. Pomáhá mu totiž regulovat náladu, ale podporuje i dobrou paměť či schopnost učení – a to se doma na homeoffice taky může hodit. Béčko najdete například v obilovinách, ovesných vločkách, kvasnicích, vnitřnostech apod. Vitamin B9 neboli kyselinu listovou lze načerpat kupříkladu ze salátů či zelí. Pokud plánujete miminko, je ale lepší ji také suplementovat, jelikož zdroje z potravy ne vždy stačí.

Antioxidanty

Společně s karanténou přišlo do naší země také jaro a to si žádá jediné – pořádnou detoxikaci. Zapomínat by se proto nemělo na antioxidanty, které dokážou bojovat i proti stresu. Najdeme je ve velkém množství v čerstvé zelenině a v ovoci, zejména pak v tom bobulovitém. Borůvky či maliny jsou tedy ideálním zdrojem. Nemají sice zrovna sezónu, ale v obchodech se dají i tak koupit, nebo prostě sáhněte po mražení variantě.

Tryptofan

Tato látka je zodpovědná za produkci serotoninu, který je, jak jsme již řekli, jedním z hormonů, které regulují naši náladu a psychickou pohodu. Tryptofan do sebe dostanete například tím, že si dáte oříšky nebo semínka, tedy mandle, kešu, arašídy, vlašské ořechy, sezamová semínka a jiné. Tuto užitečnou látku najdete ale i v ananasu, tofu, špenátu nebo v banánech. Konkrétně banán v sobě skrývá hned několik látek s vlivem na naši nervovou soustavu – kromě tryptofanu jsou v něm prebiotika jako potrava pro probiotika, vitamin B i vláknina.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button