Jídlo a stravováníZdravé tipy

Co pomůže na slabou imunitu? Vitamín C – ale v citrusech jej nehledejte

Jak posílit imunitu? Většinu lidí ihned napadne jasná odpověď – dodat tělu vitamín C! Dobře známé „céčko“ nepomáhá jen na posílení imunity, ale zažene také únavu a podpoří psychiku. Ale kde jej získat? Pokud jsou vaší první volbou dobře známé citrusy, pak byste měli raději pokračovat ve čtení. V citrusech C sice najdete, ale existují daleko lepší a efektivněji využitelnější zdroje.

Vitamin C, jinak také kyselinu askorbovou, většina lidí vyhledává právě na podzim a v zimě, kdy hrozí vyšší riziko nachlazení, chřipek nebo jiných infekcí. Odborníci dokonce tvrdí, že dostatečný přísun vitamínu C může pomoci také při případné léčbě koronaviru. Proč je právě tato látka pro organismus tak důležitá, kolik bychom jí měli tělu dodávat a které potraviny jí obsahují nejvíc?

Jak vitamín C pomůže?

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že naše tělo si neumí vitamin C samo vytvořit. Musíme mu tedy tento důležitý vitamín dodávat prostřednictvím stravy, případně doplňků. „Céčko“ je zcela zásadní pro naši imunitu. Bez dostatečného příjmu vitamínu C, ale i vitamínu D a zinku, nemůže naše imunita fungovat správně. Vitamíny je nutné přijímat pravidelně, ale  ve zvýšené míře bychom je měli konzumovat zejména v obdobích, kdy hrozí vyšší riziko nemoci, ale i tehdy, kdy jsme například ve stresu nebo máme hodně práce.

Vitamín C také podporuje celistvost kůže a sliznic, urychluje i imunitní reakci těla a v neposlední řadě působí jako velmi účinný antioxidant. Do našeho organismu se tedy díky němu viry nedostávají tak snadno a pokud už v něm jsou, tělo se s nimi umí snadněji vypořádat.

Jestliže užíváte kolagen, určitě dobře víte, že pro jeho vstřebatelnost je také vitamín C zcela nezbytný. Pokud není kolagenu v těle dostatek, trpí tím cévy, kosti, chrupavky, dásně i zuby.

Kolik jej potřebujeme?

Obecně se uvádí, že zdravý dospělý potřebuje okolo 80–100 mg vitaminu C denně, ale tato doporučená dávka se vždy zvyšuje při stresu, virózách, ale i úrazech nebo operacích. Na zvýšenou potřebu vitamínu C bychom měli pamatovat také, pokud se léčíme antibiotiky nebo kortizolem. Doplňovat vitamín C je nutné i při vyšší fyzické námaze i onkologickém onemocnění. Dávka okolo 1000 mg může působit jako jednorázová pomoc třeba i po proflámované noci.

U dětí je samozřejmě doporučená denní dávka nižší. U kojenců to je 50 mg, u školáků už 90 mg. Je však vždy vhodnější, aby dávka vitamínu C byla tělu během dne dodávána postupně, nikoliv naráz. Je tedy užitečné pořídit si takové doplňky stravy, které uvolňují vitamín postupně během celého dne.

S každým vitamínem opatrně

I když je vitamín C rozpustný ve vodě, i tímto vitamínem se dá předávkovat. Tělo vitamín C sice dovede vyloučit v moči, ale pokud je jej až příliš, může podráždit žaludek, případně přetěžovat ledviny. Sypat do sebe tedy doplňky stravy zcela bez rozmyslu není v žádném případě v pořádku.

Kde najdeme „céčko“ ve stravě?

Přirozeným zdrojem vitaminu C je běžná strava, ideálně v co nejčerstvější formě bez tepelných úprav. Vitamin C je rozpustný ve vodě a je také citlivý na teplo, takže jeho obsah se snižuje při vaření, ohřevu, ale třeba i sušení.

Obecně nejvíce vitamínu C obsahují šípky, rakytník, acerola, černý rybíz. Méně známým zdrojem je ale i petržel, pažitka, paprika, brambory, brokolice nebo růžičková kapusta a květák. Najdete jej i v jahodách nebo kiwi. Bohužel, protežované citrusy mezi nejlepší zdroje vůbec nepatří. Zatímco ve 100 gramech šípku najdeme až 747 mg vitaminu C, citron obsahuje jen 49 mg, grep 43 mg a pomeranč 51 mg.

Doplňků se není třeba bát

Určitě je na místě zejména na podzim a v zimě konzumovat také doplňky stravy. Na trhu najdete mnoho forem vitaminu C. Na typu doplňku obvykle tolik nezáleží, je tedy jedno, zda si dopřejete šumivé tablety nebo polknete nějaké pilulky. Nepřekračujte ale v žádném případě doporučené dávkování.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button