CvičeníDetoxikace

Brání vašemu hubnutí zadržování vody? Nebo je to jen výmluva?

Možná jste tuhle výmluvu sami použili, nebo jste ji minimálně slyšeli. Pokud někdo nemůže zhubnout, snaží se svůj neúspěch smést ze stolu s tím, že zadržuji moc vody. Zejména pro ženy je toto často snadná útěcha ve chvíli, kdy se jim i přes diety nedaří shodit a stále se jim ručička na váze nehýbe směrem dolů. Je ale zadržování vody skutečně tak běžné a může stát za našimi dietními neúspěchy? Může být zodpovědné za nadváhu a obezitu, nebo si takto jen ospravedlňujeme naše objektivní neúspěchy?

Kdy dochází k zadržování vody?

Obsah tělesné vody se během života mění. Je dán mimo jiné množstvím svalové a tukové tkáně. Obvykle se pohybuje v rozmezí 40–65 % tělesné hmotnosti. Jaké faktory mohou množství vody ovlivnit a kdy tělo vodu záměrně zadržuje?

U žen je poměrně běžné, že zadržování vody ovlivňuje menstruační cyklus. Nejvíce vody žena zadržuje před ovulací a před začátkem menstruace. Je tedy zcela normální, pokud se v těchto dnech cítíte mírně nafoukle nebo otekle.

Zdaleka největší vliv na viditelné zvýšení tělesné vody mají však závažné choroby. To se pak projeví zejména otoky končetin, které bývají poměrně výrazné a mohou být i bolestivé. Může se jednat například o dlouhodobě neléčenou sníženou funkci štítné žlázy, onemocnění ledvin a srdce nebo poruchy lymfatického systému.

Jakou roli hraje výživa a pohyb?

Naše tělo si obsah vody precizně reguluje zcela bez našeho vědomí. Pokud jsme zdraví, pak tento systém funguje velmi dobře a spolehlivě a nemusíme se o něj nijak starat. Některé faktory životního stylu se však na rovnováze tělesné vody podílí. V reálu se to ale týká jen několika málo procent tělesné vody, kterou si můžeme představit jako pár set mililitrů.

Bezpochyby platí, že strava bohatá na kuchyňskou sůl může zvyšovat obsah tělesné vody. I to je důvod, proč se například lidem s vysokým krevním tlakem nedoporučuje příliš solit. Obecně platí, že bychom neměli denně přijmout více než 5 g soli. Něco jiného ale třeba platí u sportovců, kteří kvůli vyšším ztrátám soli mohou přijímat klidně u o 50 % více.

Negativní vliv na zadržování vody může mít i příjem jednoduchých cukrů. Proto se snažte z jednoduchých cukrů přijímat maximálně 10 % celkového příjmu energie.

Dále je dobré sestavit svůj jídelníček okolo čerstvých a nezpracovaných potravin. Zaměřte se také na potraviny s dostatkem draslíku. Nedostatek draslíku totiž zvyšuje zadržování sodíku, a tím i vody v organismu. Nutné je samozřejmě zaměřit se také na dostatečný příjem tekutin. Pro optimální pitný režim denně přijměte 30–45 ml tekutin na kg tělesné hmotnosti.

Je jasné, že pomůže i pohyb. Nejlepší vliv bude mít u lidí, kteří mají diagnostikovanou špatnou funkci lymfatického systému a trpí otoky.

A co tedy všechny ty neúspěšné diety?

Určitě jste se setkali s tím, že někdo z vašeho okolí chtěl na zadržování vody vyzrát redukční či detoxikační dietou. Při takové drastické změně stravy mohu jít kila velmi rychle dolů.

Jenže jak už mnoho z vás jistě udělalo osobní zkušenost, při znovuzavedení běžné stravy však takto ztracenou hmotnost zcela přirozeně nabereme zpátky. Takové nesmyslné redukční nebo detoxikační diety nemají žádný dlouhodobý vliv na obsah vody v těle. Žádná voda navíc prostě není. Žádnou dietou se tedy přebytečné vody nezbavíte.

Výmluvy?

Může se tedy obsah vody v těle podepsat na naší neschopnosti zhubnout? Redukce hmotnosti a třeba i zvýšená četnost tréninků může představovat stres pro naše tělo. V důsledku toho může dojít ke krátkodobému zvýšení hladinu kortizolu, který podporuje zadržování vody. Teoreticky tedy lze uvažovat nad situací, kdy po zahájení redukce dojde k zadržení vody. Jedná se však vždy o přechodný jev, který rozhodně nemůže být zodpovědný za to, že by hmotnost v dlouhodobém horizontu nešla snížit. Většinou stačí jen vytrvat a po nějaké době se dostaví kýžené výsledky.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button