Nemoci a komplikaceZdravé tipy

Příznaky nervového zhroucení nepodceňujte. Včasná pomoc vás může ušetřit od vážnějších potíží

Podzim neprospívá lidem, kteří mají potíže s udržením dobré nálady a pozitivity. Krátké dny, upršené počasí a lezavá zima umí i s náladou optimisty pořádně zamávat. A co teprve, když bojujete s únavou, trápí vás nedostatek koncentrace a zavalují vás opakující se negativní myšlenky, pocity viny a bezmoci. Může se jednat o první příznaky nervového zhroucení. Jak se dá tomuto stavu efektivně předcházet a co dělat v situaci, kdy už se to nedá zastavit? První pomoc je na dosah, a proto neváhejte o ni požádat. Nejhorší je situaci ignorovat.

Každému se někdy stane, že se necítí úplně dobře. Pokud ale máte pocit, že jste dosáhli svých limitů, že už nic víc nemůžete udělat a že na vás padá tíže celého světa, pak už není na místě myslet si, že to zase přejde. Podobné pocity mohou prožívat lidé, kteří prochází stavem nervového zhroucení. Vzniká obvykle tak, že se na sebe neustále nabalují jednotlivé stresory, klubko emocí se neustále zvětšuje, až už je tak veliké, že vám jednoduše přeroste přes hlavu.

Jak poznat nervové zhroucení?

I když nervové zhroucení není samo o sobě nemocí, přesto dokáže váš život obrátit vzhůru nohama a pořádně otřást vašimi jistotami. Jde o stav způsobený dlouhotrvajícím stresem, ale může se jednat i o náhlou reakci na těžké životní situace (úmrtí blízké osoby, rozchod, finanční problémy), prožití traumatu nebo třeba i velká životní změna. Následkem toho začne náš mozek ve vyšší míře uvolňovat hormony adrenalin a kortizol. To vás ochromí a nahromadění emocí ovlivní fungování mysli i těla. Tyto hormony totiž mobilizují náš organismus. Adrenalin má přímý vliv na inzulín, kortizol zase způsobuje mobilizaci uložené energie. Tyto výkyvy mohou mít mimo jiné dopad i na vaši hmotnost.

Kdy vyhledat pomoc

Možná, že už nějakou dobu máte pocit, že nejste tak úplně ve své kůži. Možná se to snažíte přecházet a ignorovat, protože nemáte čas dát si pauzu a skutečně své pocity řešit. Pokud ale v nitru tušíte, že trápení jen tak jednoduše neodezní, dejte na svůj vnitřní hlas a raději řešení neodkládejte na neurčito – mohlo by se vám to nehezky vymstít. Jaké signály předcházejí nejhoršímu?

  • Problémy s koncentrací. Dlouhodobý stres oslabuje schopnost koncentrace a zhoršuje také paměťové schopnosti.
  • Obtížné rozhodování. Může pro vás být obtížné rozhodovat se i ohledně drobností.
  • Pocit, že jste mimo realitu.
  • Změny nálad
  • Podrážděnost
  • Apatie
  • Neschopnost běžně fungovat. Nic vás netěší, dělá vám potíže ráno vstát a plnit si své povinnosti. Ani odpočinek vás nenabíjí a nic vám nedává.
  • Neustálé vyčerpání
  • Bolest svalů a kloubů
  • Změny spánkového režimu 
  • Tlak na hrudi
  • Bolesti hlavy

Jak situaci zvládnout?

Jelikož nejde o žádnou konkrétně pojmenovatelnou nemoc nebo poruchu, je velmi obtížné radit nějaký zaručený recept. Každému totiž může pomoci něco jiného. Hodí se ale zapracovat na technikách zvládání dlouhodobého stresu. Člověk, který je pozorný ke svému tělu i mysli, dokáže poznat, kdy jsou na něho některé situace až příliš a umí zapojit různé techniky a metody, aby se mu ulevilo. Pokud naopak potřeby svého těla a mysli dlouhodobě ignorujeme, může náprava trvat déle a je obtížnější.

Zjistěte, co vám dělá dobře

Klíčové je najít činnosti, při nichž se dokážete uvolnit a zapomenout na svá trápení. Skutečně nejde radit, co by to mělo být, protože každý jsme jiní. Ve většině případů jde však o činnosti, které navozují pocity relaxace – různé formy cvičení, sauna, masáže apod. Mnoha lidem může pomoci také možnost popovídat si s někým nestranným a nezaujatým, tedy typicky s nějakým koučem nebo psychologem. Pravidelná setkání vám mohou pomoci udělat si pořádek ve svých emocích.

ZDROJ: https://www.healthline.com/health/mental-health/nervous-breakdown

ZDROj obrázku: Pexels

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button