CvičeníZdravé tipy

Meta 10 tisíc kroků denně? Proč má smysl ji dodržovat a jak vlastně vznikla

S přicházejícím jarem se na internetu vždy objeví spousta snadných tipů, jak do léta zaručeně zhubnout a získat vysněnou postavu do plavek. Jak toho ale tedy docílit a fungují tyto tipy vůbec? Odpověď samozřejmě není vůbec tak jednoduchá. Pojďme se ale podívat na jeden z hlavních tipů, které se zmiňují. Stačí prý denně ujít 10 000 kroků a vysněná postava vás nemine.

Pravdou totiž, je, že prakticky nikdo netuší, odkud se vzalo právě toto hezky zaokrouhlené číslo 10 000. Přitom je mnoho lidí tak fixovaných na dosažení této mety, že dennodenně podnikají dlouhé vycházky jen za tím cílem, aby ho dosáhli. Samo o sobě to jistě není nic špatného. Pohyb je velmi zdravý a většině lidí by neuškodilo jej zařadit do svého denního programu ještě o trochu víc. Na druhou stranu kroužit celý den okolo vašeho bloku jen proto, abyste si mohli odškrtnou, že máte těch deset tisíc, je nesmysl.

Co je dost pohybu?

Pokud bychom se měli držet odborných poznatků, je určitě možné pravdivě říct, že pravidelné pohybové aktivity pomáhají s udržením zdraví a také správné a zdravé tělesné hmotnosti.

Kolik pohybu je ale tak akorát? Dospělí ve věku 18–64 let by měli týdně zvládnout asi 150 minut aktivity ve střední intenzitě, nebo 75 minut aktivity ve vysoké intenzitě zátěže. To je takový standard, který by měl dodržovat skutečně každý. Chcete-li pak hubnout nebo zvýšit zdravotní přínos cvičení, je třeba zvýšit tyto týdenní dávky asi na dvojnásobek.

I když tedy známe oficiální doporučení, je přeci jen náročné je občas implementovat do naší každodenní rutiny. Tato doporučení jsou totiž dost obecná a možná i tak trochu abstraktní.

10 000 kroků si dovede představit každý

Snad právě proto se tolik lidí upíná k limitu deseti tisíc kroků denně. Toto číslo vzniklo nejspíš někdy v 60. letech minulého století, kdy jej poprvé představila japonská firma vyrábějící krokoměry. Toto doručení se pak mezi lidmi stalo poměrně populární, i proto, že je možné jej dosáhnout, ale není to zas tak snadné, takže lidí mají pocit, že se musím trochu snažit.

Výhodou je, že počet kroků dnes zvládnou spočítat kdejaké hodinky nebo i smatphone. Snadno si tedy svůj pokrok ověříte a budete mít přesnou představu o tom, jak jste se dnes hýbali. Kroky jsou také dostatečně konkrétním cílem. Dosáhnout 10 000 kroků je pochopitelné a srozumitelné. Chůze je snadná a nebolí. Pro mnoho lidí je pohyb něco, co nemají rádi, co je bolí a je to nepříjemné. Chůze je ovšem obvykle jiná. Je nenáročná a zvládne ji skutečně kdokoliv.

Má cenu se tímto pravidlem řídit?

Pravidlo 10 000 kroků denně nemusí být vůbec špatným nástrojem, jak dosáhnout větší míry pohybu. Není to ale žádná nutnost a také to není záruka výsledků. Pokud vám jeho dodržování vyhovuje a pomáhá vám si každý den dopřát nějaký pohyb navíc, pak se jej držte, je to skvělé. Jestliže se však věnujete pravidelně jiným sportům, chodíte do fitka, běháte apod., pak je pro vás meta 10 000 trochu nadbytečná a nemělo by být vaším cílem ji za každou cenu dosáhnout. Hlavním cílem by každopádně mělo být zajištění pravidelného pohybu – a je jedno, jaký druh aktivity si zvolíte.

Jak moc se hýbeme, když ujdeme 10 000 kroků?

Průměrný krok dospělého člověk měří asi 70 cm, a tak splnění tohoto pravidla znamená, že zvládnete za den nachodit okolo 7 km. Ačkoliv je to poměrně dlouhá vzdálenost, ve skutečnosti se dá zvládnout docela snadno, pokud chůzí nahradíte některé běžné cesty (do práce, pro děti, do obchodu apod.). Znamená to však, že tyto cesty zaberou více času, a s tím je třeba počítat.

Ujít za den 7 km znamená znamená také to, že tím strávíte asi 1 hodinu a 45 minut. Energetický výdej pro tuto aktivitu se liší samozřejmě dle hmotnosti a dalších parametrů, ale lze počítat s rozmezím od 315 do 500 kcal. I taková aktivita tedy může pomoci nejen s udržením celkového zdraví, ale třeba také s kontrolou hmotnosti. Pokud navíc takový výdej máte každý den, je to rozhodně dobrá cesta k pevnému zdraví a správným návykům.

Chodit správně

Pokud se plánujete do chůze pustit, je také nutné ubezpečit se, že ji budete provádět správně. Jistě, chodit umí každý, ale pokud plánujete denně ujít 7 kilometrů, je rozhodně fajn, pokud to absolvujete v pohodlných botech a se správným postavením těla. Zapojte při chůzi také ruce a střed těla, a naráz budete mít skutečně efektivní cvičení, které dává smysl a pomůže vám také hezky tvarovat postavu.

ZDROJ: https://www.nytimes.com/2021/07/06/well/move/10000-steps-health.html

ZDROJ obrázku: Fotografie od uživatele Noelle Otto ze služby Pexels

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button