Péče o tělo

Jak zestárnout a nezbláznit se

Profilový obrázek

Hnutí proti stárnutí je novou populární záležitostí v medicíně a v léčbě zahrnující doplňky stravy a superpotraviny. Je to obrovský trh: 90 % z našich finančních prostředků na zdravotní péči je utraceno během našich posledních 2 až 3 let života a 50 % všech peněz na zdravotní péči se utratí za degenerativní a chronické obtíže spojené se stárnutím.

Doktoři se stále hádají, co vlastně „protistárnoucí“ znamená. Někteří věří, že to znamená prodloužení života, jiní věří, že je to o kvalitě života v pozdních letech. Čím dál více lidí se dozvídá o „protistárnoucím“ léčbách a výzkumech na zajištění zlepšení jak v kvalitě, tak kvantitě života.

Prevence stárnoucí mysli

Nastala velká změna v chápání stárnutí, lidi ho vnímají jako chorobu nebo obtíž, které se dá předejít. Přestože většina lidí odmávne úbytek energie, sníženou schopnost paměti, svalovou slabost a změny v náladě jako přirozené procesy spojené „prostě s přibývajícím věkem“, všem těmto obtížím se dá ve skutečnosti předejít.

Nesprávné stravování, nedostatek cvičení, a snižující se hladina hormonů – to všechno přispívá ke vzniku chronických chorob spojených se stárnutím, a lze jim také předejít.

Gerontologický odborník Andy Crocker říká, „Mnoho klinických lékařů a členů rodiny dává pozměněný mentální stav za vinu věku jedince, místo toho, aby rozpoznali symptomy choroby a vyhledali pro ni léčbu.“

Zvažte:

  • Něco tak banálního jako špatně předepsaný recept pro brýle může způsobit dezorientaci a lidé si kvůli tomu budou myslet, že je na vině stařecká demence.
  • Bylo zjištěno, že učící a sociální podpora zvyšuje dlouhověkost a snižuje riziko Alzheimerovy choroby a demence.
  • Naše těla jsou sestavená pro fyzickou aktivitu a přesto pouze 7,5 % lidí ve věku nad 65 pravidelně cvičí aerobik, a ještě méně lidí se věnuje nějakému druhu odolnostnímu tréninku.
  • Spojení mysli a těla je silný komponent v mentálním a fyzickém zdraví a lidé, kteří se aktivně věnují meditačním procesům a sociálním interakcím si užívají jak zvýšené kvality života, tak života delšího.

Zdravý mozek

Mozek je orgán, který potřebuje pravidelná cvičení. Mentální úbytek a ztráta paměti nejsou nevyhnutelné stárnoucí následky.

Mozkové buňky a nervové dráhy se rozvíjejí po celý život, pokud jsou vystavené výzvám a patřičným stimulacím. Úbytek mentální aktivity vede k poškození mozku. Mnoho studií navíc prokázalo, že když mozek řádně zaměstnáte a poskytnete mu adekvátní výzvy, tak se sníží riziko Alzheimerovy choroby a demence.

Existuje mnoho způsobů, jak zvýšit mozkovou aktivitu a funkci:

  • Četba
  • Hraní her typu sudoku, bingo, šachy, scrabble
  • Učení nového jazyka
  • Účastnění se různých kurzů a seminářů
  • Naučte se novou dovednost
  • Cestování
  • Změňte rutinu – zkuste se obléci se zavřenýma očima či se učešte druhou rukou, než jste zvyklí
  • Zapojte dva či více smyslů naráz – zpívejte si při mytí nádobí, zapalte vonnou svíčku při čtení
  • Pravidelně cvičte! Fyzická aktivita zvyšuje schopnost učení, koncentraci, paměť a abstraktní uvažování.

Emoční zdraví

Emoční zdraví je spojené s fyzickým a mentálním fungováním. Stárnoucí populace prochází mnohými změnami, které ovlivňují emoční zdraví. Důchod způsobuje změny v identitě a pocitu užitku, snižuje mentální výzvy a fyzické aktivity a omezuje sociální vztahy. Mění se rodinné uskupení, partneři a kamarádi jsou nemocní a umírají a chronické choroby značně limitují možnosti jedince dostat se ven a zabývat se doplňkovými aktivitami.

Abyste předešli špatnému mentálnímu zdraví a depresím, začněte se věnovat meditativním praktikám, které pozdvihují náladu, více zaměstnávají mozek, pomáhají člověku zvládat bolest a jiné chronické obtíže a obecně zvyšují blahobyt člověka. Mezi takové meditativní praktiky patří hluboké dýchání, modlení, jóga, tai chi a umělecké terapie.

Cvičení

Fyzická aktivita s věkem ubývá. Kvůli tomu ubývá i svalová hmota a flexibilita a člověk je více fyzicky omezen a hrozí mu mnoho pádů. Toto může vést až k depresím, když se kvůli nepohyblivosti člověk nedostane mezi lidi a chybí mu sociální interakce. Člověk nebyl stvořený, aby takto žil, proto je důležité, abyste se i vy aktivně věnovali cvičení ať už plavání, pilates, józe či tai chi. Cvičením posílíte kardiovaskulární zdraví a vytrvalost a nezakrní vám svaly. Navíc se dostanete mezi lidi a prospěje to vašemu fyzickému i mentálnímu zdraví.

Hormony

Hormony jsou komplexní, delikátní a nedílnou součástí lidského života. Hormony klesají, jak člověk stárne důsledkem působení toxinů, chronického stresu, znečišťujícím látkám v prostředí a zhoršením reprodukční funkce. Jak člověk stárne, je nutné hormony vyrovnávat nejlépe přirozeně s pomocí správné stravy a životního stylu. Nerovnováha například v testosteronu ( i u žen) je totiž spojena s depresemi, vyčerpáním, stresem a ovlivňuje zdravé kostí a svalové hmoty a srdce.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Anita Opitzová