Cvičení Jídlo a stravování Návod Ostatní Péče o tělo Rady čtenářů Tipy čtenářů Zdravé tipy

Pozor na perlivé nápoje. Mohou vám poškodit ledviny

Jana H.
Napsáno Jana H.

Chystáte se do posilovny a jedna z prvních věcí, kterou si zabalíte s sebou je láhev perlivého nápoje? Možná vám bublinkové pití dělá zdánlivě dobře a lépe vás osvěží. Je to ale jen iluze. Ohledně schopnosti hydratace není mezi bublinkovými a neperlivými nápoji žádný rozdíl.

Dejte si ale pozor – pití perlivých nápojů před, během a po cvičení může vést k poškození ledvin! Potvrzuje to nejnovější studie z americké univerzity, která tvrdí, že pití sycených nápojů po sportu je opravdu nebezpečné a měli bychom se mu kompletně vyhnout.

Studie skutečně potvrdila na vzorku více než tisíce lidí, že konzumace bublinkových nápojů zvyšuje dramaticky riziko poškození ledvin. Kromě toho se zjistilo, že tyto nápoje také nepříznivě ovlivňují krevní tlak a vedou k jeho zvyšování.

Důvodem poškození ledvin je skutečnost, že bublinkové nápoje zvyšují přítomnost bílkovin v moči. A to poškozuje ledviny. Kromě toho obsahujíc sycené nápoje také kyselinu, která vytváří ledvinové kameny. A samozřejmě přítomnost sodíku a umělých sladidel celou situaci ještě zhoršuje.

Vyhněte se poškození ledvin a na bublinkové nápoje při sportu raději úplně zapomeňte. Existuje celá řada alternativ, kterými je snadno můžete nahradit. Poškození ledvin je často nevratné a může vám způsobit trvalé potíže v každodenním životě. Proč tedy riskovat?

Co pít při sportu?

Džusy bez přidaného cukru

Ovocné šťávy jsou dobrou alternativou ke slazeným bublinkovým nápojům. Pamatujte však, že by měly být zcela bez přidaného cukru. Nezapomeňte je také ředit s vodou. Pití samotných ovocných šťáv může ledviny též zatěžovat. Džusy také nejsou tekutiny, ale řadí se spíše ke stravě. Dodají vám tedy potřebnou energii, ale tolik nehydratují. Proto je doplňte i pravidelnou konzumací čisté vody.

Kokosová voda

Jedná se o velmi moderní nápoj, který se v současné době dostává na trhy po celém světe. Lidé totiž začínají objevovat jeho prospěšné účinky. Dokáže totiž skvěle hydratovat, ale obsahuje navíc i celou řadu vitamínů a minerálů, které během cvičení vypotíte. Kokosová voda vám pomůže ztrátu doplnit již během samotného cvičení.

Limetková voda

Připravte si nápoj z čerstvě vymačkané limetkové šťávy. Zřeďte s vodou a můžete osladit kapkou medu. Je velmi osvěžující a dodá vám novou dávku vitamínu C, který nabudí vaši energii. Podobně funguje i citron, je tedy jen na vás kterému citrusu dáte přednost.

Zelený čaj

Dobrou volbou je také zelený čaj. Udělejte si ho hodinu dopředu, aby stihl vychladnout. Zelený čaj obsahuje řadu antioxidantů a má také povzbuzující účinky. Pomůže vám tedy při sportu dosáhnout optimálních výkonů.

Během sportu můžete vypotit i dva litry tekutin. To je přibližně množství vody, které se doporučuje denně konzumovat. Pokud tedy sportujete, měl by se váš příjem vody i zdvojnásobit. A ještě více to platí v létě. Ztráty vody jsou v horkém počasí ještě daleko větší. Pití při sportu nepodceňujte, je naprosto klíčové pro to, aby vás sport vedl skutečně ke zdraví, a ne k invaliditě.

Někteří lidé při sportu nepijí a hydratují se až posléze. To však není ideální. Tělo se pak musí vyrovnávat s dvěma velkými šoky – nejprve dehydratace a potom velké množství vody naráz. To samozřejmě není ideální. Nejlepší je doplňovat tekutiny postupně během cvičení. Přibližně každých 10 minut si jednou loknout a poté pokračovat v tréninku. Nemusíte se bát, že by se vám špatně cvičilo, takové množství vody se v organismu prakticky okamžitě ztratí a je okamžitě využito.

I pokud necvičíte, je nutné pít pravidelně. Postavte si na stůl sklenici vody a kdykoliv máte chvilku, napijte se. I přes zimu, kdy se nepotíme, je voda stejně důležitá. Nemusíte vypít nutně 3 litry denně, ale standard dvou litrů by se měl stále zachovávat.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.