Detoxikace Jídlo a stravování

Hotová jídla. Co je na nich špatného a proč se jim vyhnout

Jana H.
Napsáno Jana H.

Už jste určitě slyšeli, že hotová jídla nejsou zdravá a rozhodně byste se jim měli vyhnout. Ale víte, proč to tak je a co je na nich tak špatného?

Mezi hotová jídla patří všechny hluboce zmražené potraviny, které stačí je ohřát a můžete je jíst, a to samé platí i pro dehydrované produkty, které se zalijí vodou nebo pro chlazené výrobky, jež jen dáte do mikrovlny a máte oběd. Láká nás především to, že jsou:

  • Hotová a hned připravená k jídlu.
  • Levná.
  • Snadno a všude dostupná.

Určitě vás nezabije, když si jednou za čas takový produkt koupíte a sníte. Je to samozřejmě rychlé a občas není na nic jiného čas ani prostor. Ale konzumovat tyto výrobky na denní bázi rozhodně není dobré.

Ve skutečnosti jsou hotová jídla jedním z největších příčin stále rostoucí obezity, a to zejména mezi dětmi a mládeží. Právě tato věková skupina je nejvíce ohrožena vidinou snadných řešení a pohodlnosti, kterou jim hotová jídla nabízí.

Nebezpečí hotových jídel

Nebezpečí tkví právě v tom, že žijeme v uspěchané době, která vyžaduje snadná a pohodlná řešení, jež nezaberou moc času. A přesně tomu hotová jídla odpovídají. Koupíte je na každém rohu a s jejich přípravou strávíte možná dvě minuty. Dnešní společnost jedoucí na výkon vás vlastně nutí takto svoje stravování řešit.

Vědci zjistili, že více než polovina lidí jí každodenně asi o 2100 kilojoulů více než je jejich doporučený příjem. Každý den tedy přijímají navíc kalorie, které nespotřebují a ty se uloží. A co víc, tyto kalorie navíc z největší části pochází právě z hotových jídel. K dodání dobré chuti a trvanlivosti hotovým jídlům je totiž nezbytné používat velké množství tuků nebo cukrů, které významně zvyšují kalorickou náročnost každého takového pokrmu. Rozhodně tedy není stejné, když si svíčkovou uvaříte doma, anebo si ji koupíte zatavenou v obchodě.

Kromě toho obsahují hotové pokrmy velké množství chemie. Asi si dokážete představit, že je třeba použít hodně silné konzervanty, aby se řada jídel udržela čerstvá a nezkažená i přesto, že se dlouho přepravují a pak ještě další týdny leží na pultech obchodů. Všechny tyto látky v ohromném množství přijímáme společně s jídle a můžete si být jisti, že se s nimi naše tělo nevyrovnává snadno.

Co tedy jíst?

Ideální je zaměřit se vždy na čerstvé a základní potraviny. A to platí i u věcí, které neprochází žádným dramatickým zpracováním. Vezměte si třeba typické salátové směsi, které se již hotové prodávají zabalené v plastovém obalu. I tyto směsi jsou do jisté míry hotovým jídlem. Saláty jsou natrhané, umyté a umístěné v obalu s ochrannou atmosférou, která salát chrání před plísní. Jenže na výrobu takového výrobku je potřeba daleko více materiálu, práce i škodlivin, než když si koupíte na trhu tři obyčejné saláty a směs i uděláte sami doma. Nejde jen o vaše zdraví, ale i o přírodu a životní prostředí.

Kupujte čerstvou zeleninu, ovoce, pečivo, šunku a sýry a vyhněte se všemu, co je již v obalech, výhodně nakrájeno nebo naaranžováno. Většinou ušetříte nejen své peníze, ale také máte jistotu, že pokrmy budou zdravější a bez mnoha přidaných konzervantů nebo barviv.

Bohužel ani produkty, které jsou označovány za čerstvé, nejsou vždy zcela bez pesticidů nebo jiných chemikálií. Ale stále z toho vyjdete lépe, než když budete kupovat zatavené výrobky nebo balenou zeleninu a ovoce.

Pokud to jen trochu jde, kupujte organické nebo bio výrobky s jasným původem, kde si můžete snadno ověřit, jakým způsobem se tyto produkty vyrábí nebo pěstují. Často jsou také chutnější a obsahují větší množství živin.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.