Jídlo a stravováníPéče o tělo

Dehydratace hrozí více, než si myslíte. Těmito signály vaše tělo žádá o vodu

Jak všichni jistě dobře víme, lidské tělo se skládá z více než 60 % z vody. To je ohromné množství! A my jsme zodpovědní za to, aby naše tělo mělo stále odkud vodu čerpat a dokázalo tedy v pořádku zabezpečit všechny důležité životní funkce. Stačí už jen 1,5 % chybějící vody a dá se hovořit o dehydrataci. Tekutiny je tedy třeba doplňovat soustavně, a to o to více nyní, když se kvůli počasí více potíme a spousta vody se z našeho těla jen tak odpaří.

Existuje několik signálů, jimiž se nám naše tělo snaží sdělit, že potřebuje přísun tekutin. Pokud budete svému tělu a jeho hlasu pečlivě naslouchat, většinou snadno poznáte, kdy je třeba tekutiny doplnit. V žádném případě však volání po vodě neignorujte, a urychleně se snažte zásoby vody doplnit. Jen tak se můžete vyhnout nebezpečným následkům dehydratace.

Chuť na sladké

Za vaší neustálou chutí na sladké nemusí stát jen nenasytné chuťové pohárky. Dost možná máte jen žízeň. Při nedostatku tekutin tělo vysílá podobné signály jako když máte hlad. Využívá rychleji uloženou glukózu a vy rychle pocítíte silnou chuť na sladké. Možná se tedy vaše dietní potíže dají vyřešit jednoduše tak, že budete více pít. Jakmile dostanete v létě chuť na sladké, dřív než sáhnete po zmrzlině, dejte si pořádnou sklenici čisté vody. Je dost pravděpodobné, že po pár minutách chuť na sladké zcela přejde.

Suchá a šupinatá kůže

Suchá, popraskaná a bolestivá nebo svědící kůže není důsledkem jen špatné péče o pleť nebo používání nevhodných krémů. Někdy může být na vině i nesprávná životospráva včetně nedostatečného pitného režimu. Dehydratovaná kůže je napjatá, citlivá, zcela nepružná a náchylná k tvorbě vrásek. Může působit šedivě, unaveně a zestárle. Pro krásnou pleť je dostatek vody zcela klíčový. Hydratovaná pleť je svěží, pružná a má zdravou barvu. Hydrataci zajistí nejen vhodné krémy, ale především pravidelný a dostatečný pitný režim.

Rozmrzelá nálada

Všechno vás hned rozčílí a nějak se vám nedaří zbavit se zasmušilé nálady a otrávenosti? Pak možná jen málo pijete. Nedostatek vody v těle narušuje přirozené fungování nervové soustavy. Běžné procesy, které zaručují vyrovnání hladiny hormonů a stabilitu psychiky, mohou být dehydratací narušeny a výsledkem je pak zasmušilá nálada a potíže ovládat své emoce.

Napětí svalů a křeče

Dehydratace významně zpomaluje cirkulaci krve v organismu. Do svalů se pak včas a v dostatečném množství nedostává kyslík a další důležité živiny, což může vést ke svalovému napětí nebo i křečím. Tekutiny je nutné doplňovat zejména během cvičení a vyrovnávat také nedostatek sodíku a hořčíku v těle. K tomu mohou pomoci i lehce mineralizované minerální vody. Neměli byste je ale pít pravidelný, spíše nárazově při výdeji energie a svalové únavě.

Potíže se střevy

Necítíte se zcela v pohodě? Je vaše zažívání podrážděné a pociťujete napětí a tlak v podbřišku? Pak se může jednat o další projev dehydratace, tentokrát skrze střevní potíže. Nedostatek tekutin velice výrazně zhoršuje trávení a zpracování potravy. Můžete zaznamenat také zácpu nebo obecně velmi tmavou a tvrdou stolici. Dostatečné pití vody přivede zažívání zase do normálu a během několika hodin se zase budete cítit v pohodě.

Slabost a zamlžené vidění

Vážnější případy dehydratace mohou končit i ztrátou vědomí. Pokud cítíte celkovou slabost, ztráty vidění nebo závratě, pak jste možná na prahu velké dehydratace. Nedostatek vody zabraňuje tělu vyvažovat všechny potřebné činnosti v těle a výsledkem může být celkový kolaps organismu. Můžete se se také také s tím, že krátkodobě ztratíte orientaci nebo zaznamenáte drobné výpadky vnímání a paměti.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button