Jídlo a stravováníZdravé tipy

Jídelníček dětí může být pěkný oříšek. Zásady správného stravování jsou ale pro děti velkým životním vkladem

Každý rodič chce pro své díte to nejlepší. Bohužel mnoho rodičů si myslí, že to znamená kupovat dětem drahé dárky, všude je vozit a nenechat jim zkřivit ani vlásek. A už trochu zapomínají, že velký vklad do života jim dávají i tím, jak korigují jejich stravování.

Děti se samy ještě nedokáží zodpovědně rozhodovat o tom, co by měly a neměly jíst. Vždyť to mnohdy nedokážeme ani my, dospělí. Proto je to jen na nás, rodičích, abychom dětem vštípili správné návyky a také abychom je naučili stravovat se zdravě a vyváženě.

Důležité je začít skutečně už od útlého věku. Když jsou děti malé, je mnohem snadnější mít je pod kontrolou. Pečovat o ně 24 hodin denně, rozhodovat za ně a předcházet případným zdravotním i osobním komplikacím způsobeným nevhodnou stravou. Jenže později, jak se dostanou do školy a mimo váš bezprostřední dosah, je mnoho rozhodnutí již na nich. A zda budou dobrá či špatná, záleží i na tom, co je naučíte.

Správná strava jako zábava

Od malička je dobré pojímat jídlo a zdravé stravování jako formu hry a zábavy. Jen tak udržíte dětskou pozornost a jejich zájem. Důležité je jít osobním příkladem. To znamená, že pokud jim zakazujete sladké nápoje nebo chipsy, neměli byste je jíst ani vy. Je to někdy těžké, ale i vám to prospěje. Děti budou sladké vždy milovat, takže se nebojte je čas od času odměnit nějakou sladkostí, ale vybírejte takové pamlsky, které jsou kvalitní. Někdy pomáhá i to, když děti zapojíte do samotného procesu přípravy jídla – nákup v obchodě nebo vaření je pro děti často možnost jak proniknout do světa dospělých, a to se jim velmi líbí.

Chutě jsou nevypočitatelné

Možná vás dohání k šílenství to, že vaše dítě odmítá jíst cokoliv jiného než rohlík se šunkou nebo do něj za žádnou cenu nemůžete nacpat ani kousek zeleniny. Vysvětlit menším dětem, že potřebují vitaminy a minerální látky, že budou unavené a neporostou, jde jedním uchem dovnitř a hned zas druhým ven. Vysvětlování a přemlouvání nemá smysl. Jisté je, že každé dítě se rohlíku se šunkou nebo jiného oblíbeného jídla dřív či později přejí.

To samé platí o ovoci a zelenině. Dobré je, když sami budete tyto neoblíbené potraviny jíst. Děti většinou chtějí dělat totéž, co jejich rodiče. Na nové chutě si děti zvykají postupně, a tak není divu, že hned od začátku budou vybíravé.

Vyvážený jídelníček

Je obrovský rozdíl mezi správným jídelníčkem pro batole, předškoláka a školou povinného. Každý věk i pohlaví má své požadavky, ať už se jedná o energetický, či nutriční příjem jednotlivých složek, jako jsou sacharidy, bílkoviny, tuky, ale také vitaminy a minerální látky. Roli hraje i to, jakým způsobem vaše dítě tráví volný čas apod.

Je to trochu věda, to nikdo nepopírá. Neztrácejte však hlavu. To, co děti v první řadě potřebují, je zdravý, pestrý a vyvážený jídelníček. To znamená tři větší a dvě menší porce jídla denně. S tímto modelem nikdy nemůžete šlápnout vedle. Nezapomínejte na dostatečný pitný režim. Už od útlého věku je dobré naučit je na chuť čisté vody, případně nedoslazovaného ovocného čaje.
Pokud máte pocit, že vaše dítě tloustne, rozhodně mu neberte jídlo, jen to, co je nezdravé nahraďte zdravým a vymyslete společně pohybové aktivity, jež by ho bavily. Pomůže také to, když si necháte se složením jídelníčku poradit od výživového poradce.

Čemu se vyhnout

Omezte v maximální možné míře jednoduché cukry. Vyhýbejte se polotovarům s obsahem saturovaných tuků, konzervantů, syntetických sladidel, barviv, aromat a glutamátů. Omezte sůl na minimum a nahraďte ji v pokrmech čerstvými bylinkami. Chipsy, čokoládové tyčinky a častou návštěvu fastfoodů zcela vynechejte.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button