Péče o těloPřírodní léčba

Náladovým ženám může chybět testosteron. Proč je tento mužský hormon důležitý i pro ženy?

Všichni velmi dobře víme, že hormony hrají v ženském těle zásadní roli. Jejich nerovnováha často vede k velmi nepříjemným projevům, které mohou vyústit ve vážné zdravotní problémy. Když se ale řeknou ženské hormony, všichni si vybavíme především estrogen a progesteron, jenže neméně důležitou roli hraje v ženském těle i mužský hormon testosteron.

I když se o testosteronu mluví hlavně jako o hlavním hormonu mužů, nechybí ani v ženském těle a má zde nezastupitelné funkce. U mužů je jeho poslání jasné – podílí na vývoji penisu a varlat, produkci spermií, velikosti a síle svalů. Má však vliv také na růst ochlupení, sílu kostí nebo tvorbu červených krvinek. V ženském těle je tento hormon produkován ve vaječnících a nadledvinách.

Proč je testosteron důležitý?

Nejdřív trochu biologie – testosteron je v těle syntetizován z cholesterolu, ale neznamená to zároveň, že čím vyšší hladina cholesterolu, tím více testosteronu. Ta je totiž příliš pečlivě kontrolována hypofýzou v mozku. Mužský pohlavní hormon se u žen výrazně podepisuje na psychickém stavu, ovlivňuje náladu, sexuální touhu i kognitivní funkce. Nejdůležitější je především rovnováha mezi testosteronem a estrogenem, protože ta hraje klíčovou roli při fungování vaječníků.

Jak tedy poznat, zda máte testosteronu tak akorát? Hodnoty lze stanovit z krevních testů, ale i ze slin. Nicméně jejich vyhodnocení je poněkud zavádějící, neboť hladina testosteronu se v průběhu dne liší. Jestliže máte testosteronu málo, nemusí to být vždy snadno poznat. Projevy bývají nenápadné, ale pokud víte, co hledat, dá se tato potíž odhalit.

Jaké signály mohou napovědět?

Jestliže jste podráždění a nemáte na nic ani na nikoho nervy, pak je možné, že vám chybí testosteron. Nedávná studie Harvard Medical School v Bostonu odhalila, že při nedostatku testosteronu se obě pohlaví nejčastěji potýkají s podrážděností, špatnou koncentrací, depresí a nízkou chutí na sexuální hrátky.

Typická náladovost ženy tedy paradoxně může mít původ v nedostatku mužského hormonu nebo v jeho nerovnováze s ostatními hormony. Je-li testosteronu pomálu, ženy také mohou pociťovat chronické vyčerpání až slabost a hrozí i nebezpečné onemocnění nadledvin. U mužů se nedostatek tohoto hormonu projevuje především ztrátou svalové hmoty, vypadáváním vlasů nebo neplodností.

Jak lze situaci řešit?

Na vývoji ideálního řešení se stále pracuje. Léčba testosteronem je schválena především u opožděné mužské puberty a rakoviny prsu u žen. A ukazuje se, že má velmi dobré výsledky. Díky této terapii dochází nejen k léčbě konkrétní nemoci, ale také ke ztrátě tuku, zvýšení svalové hmoty nebo zvýšení chuti na sex. Jeho hladina se přitom nemusí zvyšovat jen uměle, existují i účinné přírodní způsoby.

Jak testosteron přirozeně zvýšit?

Pomáhá prý silový trénink jako je zvedání závaží nebo činek, ale také pohyb s vysokou intenzitou, kterému se také říká HIIT. Vyplatí se také soustředit se na jídelníček. Pomůže zejména konzumace dostatečného množství kvalitních bílkovin, která přispěje i k růstu svalů a posílení kosterní hmoty. K tomu nezapomeňte přidat i komplexní sacharidy a samozřejmě zásobu zdravých tuků.

Kde je najdete?

  • Bílkoviny – maso, mléčné výrobky, luštěniny, ořechy či sója
  • Komplexní sacharidy – tmavé těstoviny, tmavý chléb, hnědá rýže, ovesné vločky, čočka, fazole, hrách, pohanka, datle nebo kešu ořechy
  • Zdravé tuky – avokádo, kokosový olej, omega-3 mastné kyseliny z ryb, ořechy, semena

Pomoci by mělo i snížení stresu. Ne nadarmo se říká, že psychika hraje v hormonální rovnováze velkou roli, a často je to právě stres, který nám naše tělo rozhází. Zvýšená hladina kortizolu (stresového hormonu) totiž snižuje hladinu testosteronu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button