Jídlo a stravováníZdravé tipy

Měli byste používat protein? Zjistěte, zda se pro vás hodí a jak vám může pomoci

Pokud se alespoň trochu pohybujete ve světe fitness nebo zajímáte o zdravou výživu, jistě jste nemohli přehlédnout to, že stále více lidí, kteří propagují zdravý životní styl, nedá sni tánu bez proteinu. Máme zde na mysli proteinový prášek, který se dá přidávat do různých pokrmů a zvyšovat tak jejich obsah bílkovin. Proteiny jsou aktuálně jedním z nejrozšířenějších doplňků stravy a zdá se, že kdo je nebere, jako by ani nebyl. Okolo jejich používání však panuje stále řada nejasností. Pokud i vy zvažujete, že byste je do svého jídelníčku zařadili, hodí se vědět, co vlastně umí a co naopak není pravda.

Doplněk stravy jen pro svalovce

Proteinové doplňky byly dlouhou dobu vnímány jako něco velice specifického, co používají jen kulturisté nebo skutečně profesionální sportovci. Pravda je ale taková, že proteinového prášku se nemusí bát vůbec nikdo – a dokonce je to velmi dobrý společník pro každého, kdo má obavu, že ze stravy nedostává dostatečný příjem bílkovin. Proteiny totiž mohou podpořit syntézu svalových bílkovin po tréninku, ale obohatí i ne zrovna ideálně nutričně vyvážená jídla a pomohou vám stravovat se zdravěji – pokud tedy víte, jak je používat. Proteinové doplňky se někdy  využívají i ve zdravotnictví, zejména pokud je potřeba podpořit hojení ran, zotavení po operaci, imunitní funkce nebo zabránit ztrátě svalové hmoty pacienta.

Svaly vám vyrostou samy

To je samozřejmě hloupost. Jen samotný protein k dosažení velkých svalů rozhodně nestačí. Základním předpokladem pro zvýšení svalové hmoty je především vyvážený příjem makro a mikroživin, pravidelné stravování a samozřejmě i cílené cvičení. Proteiny nám mohou pomoci dostat do těla více bílkovin, ale zda budou tyto živiny použity na budování svalů, to už je skutečně jen a jen na nás. Je také hloupost domnívat se, že díky proteinu zázračně zhubnete.

Obsahuje zakázané látky

Protein není žádné anabolikum, rozhodně tedy neobsahuje žádné nepovolené dopingové látky nebo jiné škodlivé ingredience. Anabolické steroidy jsou také poměrně nákladná záležitost, takže je určitě nenajdete v cenově velmi dostupných proteinových prášcích. V proteinu tedy najdete pouze bílkoviny, které se přirozeně vyskytují v běžné stravě, a k tomu konzervanty, barviva a případně i jiná potravinářská aditiva. Samozřejmě je ale možné volit ty produkty, které obsahují těchto látek co nejméně, abyste své tělo nezatěžovali zbytečnými látkami.

Éček se není třeba bát

Ano, je pravda, že proteiny většinou nějaké to éčko obsahují. Do potravin se ale tyto látky běžně přidávají z důvodu zlepšení jejich kvality, barvy, chuti, textury nebo prodloužení trvanlivosti. V proteinovém prášku často najdete lecitin (E322) nebo guarovou gumu (E412), což je rozpustná vláknina plnící funkci stabilizátoru a zahušťovadla. Tyto látky jsou ale v množství, které se v potravinách vyskytuje, zcela bezpečné a není třeba nijak panikařit. Samozřejmostí ale je, že bychom se jinak měli snažit přijímat především čerstvou stravu s minimem aditiv. 

Nebezpečí pro játra a ledviny

Vysoký příjem bílkovin může být důvodem poškození ledvin nebo jater. Řada vědeckých studií však potvrdila, že pro zdravého člověka je zvýšený příjem bílkovin i po delší dobu zcela bezpečný. Zvýšené riziko poškození ledvin vysokým příjmem bílkovin však může hrozit u osob s již vzniklým ledvinovým onemocněním nebo predispozicemi k těmto chorobám. Je tedy vhodné vždy zohlednit svůj zdravotní stav a řídit se doporučeními lékařů.

Proteiny vyřeší problém s pestrou stravou

Jelikož se jedná vždy pouze o doplňky stravy, je jejich hlavním úkolem náš jídelníček obohatit, ale ne zcela nahradit jiné zdroje. Může se totiž stát, že běžná strava nám není schopna dodat všechny důležité makro a mikroživiny, které potřebujeme nejen pro optimální sportovní výkon, ale i pro správnou funkci našeho organismu. Doplňky nám mohou pomoci tento problém zlepšit, ale vždy je lepší snažit se ze stravy získat maximum prostřednictvím čerstvých a kvalitních surovin. Teprve pokud zjistíme, že nejsme schopni zajistit si dostatek bílkovin z běžné stravy, měly by přijít ke slovu proteinové přípravky.

Co tedy říct závěrem? Protein může být součástí jídelníčku každého člověka, který se zajímá o aktivní a zdravý životní styl. Nesmí však nahrazovat pestrou stravu a konzumaci čerstvých a plnohodnotných surovin.

ZDROJ: https://maysimpkin.com/protein-myths-true-false/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button