Nemoci a komplikacePéče o tělo

Jak pečujete o zdraví svých prsou? Tato preventivní opatření mohou zabránit nádorovému onemocnění

Jak pečujete o zdraví svých prsou? Řadu žen tato otázka zaskočí. Možná se nad tím totiž ani nezamyslely, nebo netuší, jak by taková péče měla vypadat. Přitom nádorová onemocnění prsu patří k nejčastějším nádorovým onemocněním vůbec a mohou mít i fatální následky. Myslet na prevenci a dodržovat určité zásady je proto zcela nezbytné. Jen tak je možné riziko eliminovat a udělat maximum pro své zdraví.

Tušili jste například, že velkou roli hraje i správná výživa? Klíčový je ale také celkový životní styl. Dnes se podíváme na to, jak zdraví svých prsou efektivně podpořit.

Cvičení podpoří imunitu i hormonální systém

Pohyb si zaslouží první místo, protože právě ten nám může snadno pomoci zabránit mnoha potížím.

  • Zvýšená fyzická aktivita snižuje množství tělesného tuku, a to nejen podkožního, ale i viscerálního (obalujícího naše orgány), a tak ovlivňuje hladiny hormonů, které se v tuku tvoří a mohou mít vliv na rozvoj nádoru prsu.
  • Shodit byť i jen pár kil může mít pro vaše zdraví velký význam. Snížení množství tělesného tuku totiž zvyšuje citlivost na inzulín, co je také spojováno se sníženým rizikem tvorby nádoru.
  • Fyzická aktivita dokáže také mírně snižovat hladiny estrogenů, čím se  snižuje i riziko vzniku nádorového onemocnění prsu.
  • Pohyb podporuje funkci našeho imunitního systému. A silný imunitní systém si snadněji poradí i s rozvíjejícím se závažným onemocněním.

Kojit se vyplatí

Světová zdravotnická organizace doporučuje kojení jako výlučný zdroj živin pro dítě minimálně do 6. měsíce věku dítěte. I poté by však společně s příkrmy mělo mateřské mléko tvořit základ stravy až do dvou let věku dítěte. Kojení má totiž spoustu pozitivních účinků – a to nejen pro dítě, ale také pro matku.

V průběhu kojení se tvoří hormony, které účinně snižují riziko vzniku nádoru. Kojící matka také většinou nemá pravidelný menstruační cyklus, takže není tolik vystavena vlivu hormonů, které riziko obecně zvyšují.

V průběhu kojení se také mění tkáň prsu – buňky, které by mohly být náchylné k přeměně na nádorové buňky, jsou často odstraňovány a obměňovány.

Kouření je třeba konečně vymýtit

Kouř z cigaret obsahuje až 80 prokázaných lidských karcinogenů a také tisíce dalších látek, o jejichž negativních účincích se toho ještě hodně neví. Je zřejmé, že tyto látky pronikají mimo jiné i do prsní tkáně, kde se hromadí, a v pozdějším věku mohou být zárodkem pro vážný problém. Celá řada studií již prokázala, že riziko vzniku nádoru je o 14 % vyšší u těch žen, které někdy kouřili. Pokud jste navíc kouřily více než 10 let, je riziko ještě mnohonásobně vyšší.

Pozor na hormonální antikoncepci

Užíváním hormonální antikoncepce se zvyšují hladiny estrogenu a progestinu. Bohužel jsou oba tyto hormony spojovány s podporou množení nádorových buněk. Bylo dokonce zjištěno, že progestin pravděpodobně až zastavuje odumírání poškozených buněk. Užívání hormonální antikoncepce v této podobě může být tedy rizikovým faktorem pro vznik karcinomu prsu.

Myslete na pravidelný spánek

Naše tělo má uvnitř své vlastní biologické hodiny. A nejsou zde jen tak pro nic za nic. Jejich narušení má vliv nejen na únavu a snadnější nabírání hmotnosti, ale dokonce může podpořit vznik karcinomu prsu. Je to proto, že i v tomto případě se narušuje tvorba a funkce hormonů. Rizikový je nedostatek melatoninu, kterého se tvoří méně, pokud jsme v noci vystaveni dennímu světlu. Je tedy nezbytné dopřát svému tělu pravidelný a vydatný spánek, který zajistí i správné fungování biologických mechanismů.

Prevence je nejdůležitější

Prevence nádorového onemocnění je nezbytná, byť může být dost komplikované dodržovat všechna doporučení. I tak nemůžeme očekávat, že vzniku nádoru ve sto procentech případů zamezíme. Pokud ale budeme celoživotně myslet na dostatečný pohyb, spánek a správnou výživu, je dobrá šance, že se nám podaří zabránit řadě chorob, včetně karcinomu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button