DetoxikaceJídlo a stravování

Probiotika, prebiotika a synbiotika: Co je co a jak vybrat ty správné doplňky pro vaše zdraví?

Všichni víme, jak je naše zažívání důležité a jeho správné fungování se dnes zdůrazňuje téměř všude, kde se bavíme o zdravém životním stylu. Pokud se našim bakteriím ve střevě daří dobře, poznáme to nejen na naší imunitě, ale i celkovém pocitu pohody. K tomu je ale potřeba tyto bakterie správně krmit a vyživovat, aby nám dobře sloužily.

Složení mikrobiomu devastují mimo jiné antibiotika, ale i mnoho dalších nevhodných návyků, které děláme, a ani nevíme, že si tím můžeme ublížit. Co tedy dělat, aby se našemu mikrobiomu dobře dařilo? Odpovědí mohou být probiotika, prebiotika a synbiotika! Co tyto názvy vlastně znamenají a jak nám mohou pomoci?

Co je mikrobiom?

Asi každý trochu tušíme a máme o tom nějakou představu, ale hodí se si zopakovat základní informace. Jedná se o společenství zhruba 1,5 kilogramu vážících 350 trilionů mikrobiálních buněk, které osidlují náš trávicí trakt. Zde se živí nestrávenými zbytky potravy, tedy jejich hlavním zdrojem příjmu je vláknina. Jedná se o bakterie, které patří do různých rodů a kmenů a vzájemně pracují pro náš prospěch. Podílí se zejména na naší imunitě, ale pečují o naše zdraví i mnoha jinými způsoby.

Složení mikrobiomu je velice dynamické a mění se vlivem výživy, stresu, doby strávené spánkem, přítomnosti domácích mazlíčků nebo třeba pohybem. Dnes již dobře víme, že mikrobiomu škodí průmyslově zpracované potraviny chudé na vlákninu, nadužívání antibiotik, stres a nadměrný příjem cukru nebo tuku.

Jak můžou pomoci probiotika?

Jedná se o živé mikrobiální součásti potravin, které mají při příjmu v dostatečném množství příznivě účinky na naše zdraví. Obecněji lze tedy říct, že se jedná o funkční potraviny, které mají pozitivní účinek na lidské zdraví.

Kde ale tato probiotika můžeme v dostatečném množství získat? Velmi často a hojně se vyskytují v kategorii mléčných výrobků nebo kvašené zeleniny. Velké množství obsahují například plnotučný jogurt, kefír/kefírové mléko, acidofilní mléko, kysané podmáslí a výrobky s probiotickými kulturami. Dále je vhodné dopřávat si pravidelně kysané zelí, nakládané houby, kvašené okurky nebo kimchi. K tomu občas přidejte některé druhy sýrů (ovčí brynza, ementál, eidam, čedar, plísňové sýry a obecně zrající sýry) a nemusíte se bát, že byste neměli dost probiotik.

Jaké výhody probiotika přináší?

Probiotika dokážou snížit riziko zažívacích obtíží nejen během cestování nebo při léčbě antibiotiky. Je známé, že se probitoika užívají právě například při cestách do exotických míst, aby se předešlo zažívacím problémům a velmi nepříjemnému průjmu. To však zdaleka není jediný benefit, který mají. Dále mohou skvěle pomáhat při léčbě antibiotiky, protože umí snížit riziko propuknutí průjmů až o 52 % a také přirozeně podporují vlastní obranyschopnost organismu proti nemocem.

Co jsou prebiotika?

Jde jen o jedno písmenko, ale je to rozdíl – rozhodně se nejedná o překlep, jak se mnozí lidé domnívají. Prebiotika jsou totiž něco jiného. V zásadě se jedná o zdraví prospěšnou vlákninu. Její příjem je velmi důležitý právě proto, že vlákninou se mikroby živí a potřebují ji ke svému i našemu spokojenému životu. Jedná se tedy v podstatě o potravu probiotických bakterií, díky které jsou spokojené a produktivní. K prebiotikům patří různé druhy ovoce a zeleniny, ale třeba také ovesné vločky a další cereálie. 

Co jsou to synbiotika?

Asi nejméně známý pojem je tento. Jedná se o výrobek, který obsahuje probiotickou a zároveň prebiotickou složku. Díky této kombinaci dojde k prodloužení životaschopnosti probiotické složky. Má tedy větší šanci dostat se až do tlustého střeva, kde může udělat nejvíce prospěšné práce. 

Podávání synbiotik je tedy obecně lepší než samostatné podávání prebiotik nebo probiotik. Platí, že pokud si dáme například jogurt společně s kusem ovoce jako je jablko nebo banán, máme rázem zdravé synbitoické jídlo, které je pro naše zdraví skutečně prospěšné.

Probiotika jako doplněk stravy

Určitě neplatí, že pokud zkonzumujete probiotika, usadí se v tlustém střevě natrvalo. Ve skutečnosti probiotika trávicím traktem projdou a zanechají za sebou stopy.

Probiotické bakterie pomáhají zhušťovat střevní bariéru tím, že střevní buňky nutí vytvářet více bílkovin. Tak nás chrání proti nezvaným škůdcům, kteří mohu v našem těle nadělat pěknou paseku. Stačí ale třeba jen jeden probiotický nápoj za den? Ano, i tak málo stačí k tomu, aby se vaše imunita posílila a vy jste se cítili lépe a nebojovali se zažívacími problémy.

Probiotika také stimulují růst mukózní vrstvy střeva, která nás chrání před patogeny. Probiotika ale také ovlivňují celkovou imunitní odpověď organismu a naše tělo je lépe připraveno vypořádat se s jakoukoliv infekcí.

Ne pro každého se hodí to samé

Ale nic není tak jednoduché, jak se zdá. Každý máme jiné složení mikrobiomu, a proto i výběr probiotik bude velmi individuální. Nikde není stanoveno, jakou dávku a v jakém složení bychom měli užívat – musíme tedy trochu hledat a zkoušet, co nám skutečně sedne.

Výrobci vitamínů

Některé střevní bakterie jsou také zodpovědné za tvorbu vitaminů. Jsou to některé z řady vitaminů B, především se na tom podílejí bakterie z mléčných výrobků. Bakteriálním produktem je také do jisté míry vitamin K, který je důležitý pro správnou funkci krevní srážlivosti.

Jak vybrat správný doplněk?

Při výběru pamatujte především na několik základech pravidel:

  • Čím více, tím lépe. Opravdu kvalitní probiotika by měla obsahovat ideálně 10 miliard CFU a více.
  • Probiotikum obsahuje co nejvíce bakteriálních kmenů.
  • Přípravek obsahuje i prebiotickou složku.
  • Probiotikum je ve formě, ve které je schopné projít přes žaludek a tenké střevo a dokáže dojít až do střeva tlustého.
  • Balení by mělo být ideálně ve skle a skladováno v ledničce.

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/probiotics-and-prebiotics

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button