DetoxikaceJídlo a stravování

Zkuste stravování podle elementů. Země, voda, oheň, kov a dřevo vám napomohou k ideální výživě

Kdo by se nechtěl stravovat zdravě, vyváženě a přesně tak, jak mu to nejvíce bude prospívat? Existuje spousta triků a tipů na to jak najít to pravé jídlo pro vás, ale zkoušeli jste už někdy stravování i podle živlů?

Stravování podle pěti elementů vychází z tradiční čínské medicíny a jeho cílem je dostat organismus do stavu harmonie a vyváženosti. Každé jídlo by mělo obsahovat jednu potravinu z každého elementu a respektovat roční období, ve kterém je pokrm připravován. Zní to docela logicky, ne? Tak proč to nevyzkoušet. Mnoho lidí tvrdí, že se po stravování dle této metody začali takřka ihned cítit lépe, zmizely jim trávicí potíže a cítili se plni energie.

Jednotlivé potraviny lze k živlům přiřadit podle jejich chuti, jestli jsou kyselé, hořké, slané, sladké nebo pálivé. Jaké potraviny tedy můžeme přiřadit k živlům – země, voda, oheň, kov a dřevo?

Země

Země je spjata s pozdním létem a obdobím žní. Tato kategorie potravin je ideální pro zdravou odpolední svačinku. Převládá sladká chuť – ale jedná se o sladkost přirozenou, nikoli uměle přidávané cukry. Potraviny elementu země se mohou jíst čerstvé, ale je možné je i tepelně upravit. Spadá sem „sladká“ zelenina, jako je mrkev, dýně nebo batáty, většina ovoce a také rýže nebo kukuřice. Dopřát si ale můžete i mléčné výrobky, zejména pak mléko, smetanu a zakysané nápoje. K tomu přidejte ořechy, med nebo různá semena. Potraviny ze zemské skupiny pomáhají trávení a ovlivňují žaludek, slinivku i slezinu. Jezte je spíše v menším množství, jelikož dobře zasytí a dodají dostatek energie.

Kov

Element kovu se pojí s podzimem a potraviny z této skupiny by měly převládat během večeře. U kovu hraje prim pálivá a kořeněná chuť, která povzbuzuje organismus a podněcuje smysly. Nejtypičtějšími zástupci elementu kovu jsou zázvor a chilli, ale také další koření, jako je pepř či skořice. Ze zeleniny sem můžeme zařadit česnek a cibuli, ale také pórek, křen či ředkvičky. Patří sem i čaje, zejména ty aromatičtější a výraznější jako je třeba černý čaj. Tyto suroviny podporují činnost tlustého střeva a také plíce.

Voda

Pro vodu je typické období zimy a noci. Pojí se s ní hlavně slaná chuť. V zimním období by se navíc měly všechny pokrmy intenzivně vařit, vhodné jsou silné polévky a zapékaná jídla. Do této skupiny patří ryby a mořské plody. Patří sem logicky i sůl, ale v rozumné míře. K dochucení je možné používat též sójovou omáčku. Většina minerálních vod patří k elementu vody. Voda ovlivňuje zejména ledviny a močový měchýř.

Dřevo

Pro dřevo je typické jarní období, asi proto, že přes zimu „mrtvé“ dřevo se v tomto ročním období opět probouzí k životu. Tyto suroviny je tedy vhodné konzumovat ráno, jelikož vašemu zažívání zajistí dobrý start do nového dne. Patří sem suroviny spíše kyselé chuti, které se snadno tráví, ale i chuti přirozeně sladké. Typickými potravinami tohoto živlu je nakládaná zelenina, nejrůznější čerstvé bylinky, listové saláty nebo kyselejší ovoce, jako jsou citrusy. Z obilovin sem lze zahrnout i pšenici nebo špaldu. Element dřeva je propojen především s funkcí jater a žlučníku.

Oheň

Posledním elementem je oheň, který se pojí s létem a potraviny z této skupiny by měly tvořit základ vašeho oběda. Řadí se sem potraviny zejména hořké chuti, které jsou dobré na trávení, navíc takové, které není potřeba výrazně tepelně upravovat. Co takhle vyzkoušet různé druhy listové zeleniny, většinu bylinek a koření nebo třeba fazole či hrách? Patří sem i káva, takže po obědě se nebojte dopřát si šálek lahodného espressa. Zintenzivněte příjem potravin ohně, pokud chcete podpořit fungování srdce a tenkého střeva.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button