DetoxikaceJídlo a stravováníNávodOstatníPéče o těloPřírodní léčbaZdravé tipy

Trpíte přecitlivělostí na kofein? Jaké jsou příznaky a jak je léčit

Věděli jste, že existuje i něco jako přecitlivělost na kofein? Opravdu – i kofein může být alergenem, který nám způsobuje potíže. A přitom většina lidí pije kofeinové nápoje denně a poměrně ve velkém množství. Kofein povzbuzuje náš nervový systém, a proto jej mnozí pijí při únavě nebo bolesti hlavy. Pokud jste ale na kofein citliví, může vám spíše uškodit. Zjistěte, zda je to váš případ.

Příznaky přecitlivělosti na kofein

Některé z nejčastějších příznaků jsou tyto:

  • bolesti hlavy
  • vyrážka
  • neklid
  • nevolnost
  • závratě
  • otékání úst či jazyku
  • svědění v ústech či na jazyku

Pokud některé z těchto příznaků znáte na vlastní kůže, sledujte, zda se to děje po konzumaci kofeinových nápojů. Pokud ano, možná jste právě odhalili svou přecitlivělost na kofein.

Důvody přecitlivělosti

Jak a proč vzniká taková reakce na kofein? Možná se u vás objevila až teprve nedávno a vy vůbec netušíte proč. Existuje řada důvodů, které mohou být na vině:

Léky

Začali jste nedávno brát nové léky nebo doplňky stravy? Možná to je důvod vaší kofeinové nesnášenlivosti. Některé medicínské přípravky mohou s kofeinem špatně interaktovat a důsledkem je pak ona alergická reakce. Zkuste léky vysadit, pokud můžete, anebo se informujte u svého lékaře.

Pohlaví

Muži jsou ke kofeinové intoleranci náchylnější. Důvodem je to, že mužský organismus zpracovává kofein pomaleji a tělo se s jeho přítomností musí vyrovnávat po delší dobu. Často pak vůči němu reaguje nesnášenlivě. Jste-li muž zkuste omezit pití kávy i kolových nápojů.

Geny

Na vině mohou být i vaše geny. Genetická informace obsahuje obrovské množství různých údajů a může mezi nimi být i alergie na kofein. Zkuste zjistit, zda vaši nejbližší příbuzní nemají podobné problémy a možná velice rychle přijdete celé záležitosti na kloub.

Úzkost

U lidí, kteří trpí depresemi a úzkostmi, může kofein celou situaci ještě zhoršovat. Může dokonce podporovat panické záchvaty a vést k nespavosti. Pokud těmito problémy trpíte, zvažte nahradit kofeinové nápoje něčím jiným.

Prevence

Jak můžete nesnášenlivosti kofeinu předcházet? Existuje vůbec takový způsob anebo se musíte smířit s tím, co si vaše tělo usmyslí? Většině zdravotních obtíží se dá díky prevenci předcházet. Není tedy pravda, že máte-li něco tzv. v genech, nedá se s tím nic dělat. Naopak, preventivní opatření fungují obvykle velmi dobře.

  • vyhněte se kofeinovým nápojům jako je káva a energy drinky
  • nejezte čokoládu
  • pijte jen ovocné čaje

Pokud najednou zcela vynecháte kofein, může se vaše tělo bránit abstinenčními příznaky. Je to naprosto normální – koneckonců kofein je návyková látka. Nenechte se tím vystrašit a ve svém úsilí pokračujte. Mezi běžné projevy může patřit:

  • únava
  • bolest hlavy
  • podrážděnost
  • třes

Jak zmenšit konzumaci kofeinu?

Možná se ptáte, jak můžete zmenšit množství kofeinu, který si vaše tělo žádá. Je to poměrně jednoduché. Kofein potřebujeme zejména tehdy jsme-li unavení a potřebujete trochu povzbudit. Snažte se tedy vyhýbat takovým stavům, kdy vás tlačí únava k zemi a nic jiného než pořádný hrnek kávy nebo energy drink vás na nohy nepostaví. Základem je samozřejmě dostatek spánku. Pozitivně se to projeví jistě i v jiných oblastech vašeho života. Dopřejte si spánek vždy alespoň 8 hodiny. Někdy se to zdá nemožné, ale stane-li se to vaší prioritou, pak to jistě půjde zařídit.

Pijte také více vody. Správná hydratace umožňuje postupné uvolňování energie a tělo tak nikdy nedojde do stavu, když už neví, jak dál. Pijte vodu, ovocné šťávy nebo i zelený čaj. Ten také obsahuje kofein, ale jen ve velmi malém množství, na kterém si nelze utvořit závislost.

Snažte se zaměstnat svou mysl, aby vaše myšlenky stále nebloudily směrem ke kávě. Věnujte se nějaké mentálně náročné činnosti jako je četba nebo deskové hry. Taková aktivita váš mozek zaměstná a vy tak nebudete mít čas přemýšlet nad kofeinem.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button